تشریح برنامه های نمایشگاه بین المللی کتاب24 تهران توسط معاون وزیر ارشاد


یزدفردا "بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ازتاریخ 14 تا 24 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) درچهار بخش ناشران داخلی ، بین الملل ،جنبی و اجرایی پذیرای عموم علاقمندان خواهد بود .

رئیس بیست وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تشریح فعالیت ها وبرنامه های متنوع ومختلف این نمایشگاه ،ازارائه تسهیلات ویژه برای دانشجویان خبر داد. 

به گزارش یزدفردا به نقل از دولت:معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی ورئیس بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به نام گذاری سال جدید به نام سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: شعار" ارتقای معرفت دینی وبصیرت فرهنگی" در پرتو سال جهاد اقتصادی سرلوحه برنامه های نمایشگاه کتاب قرار گرفته است.

وی گفت: بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ازتاریخ 14 تا 24 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) درچهار بخش ناشران داخلی ، بین الملل ،جنبی و اجرایی پذیرای عموم علاقمندان خواهد بود .

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درزمینه همکاری های صورت در برگزاری نمایشگاه کتاب گفت :یکی از ویژگی های نمایشگاه کتاب بیست وچهارم حضور فعال وگسترده بیش از 20تشکل صنفی نشروچاپ در امر برپایی نمایشگاه کتاب است .

وی ادامه داد: ناشران انقلاب اسلامی ،ناشران کتاب دفاع مقدس ،اتحادیه تعاونی ناشران ایران، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان ،انجمن ناشران دانشگاهی ،انجمن ناشران آموزشی و .... از جمله این تشکل های صنفی هستند.


غرفه مختص کتاب‌های منتشر شده درباره حضرت زهرا (س)
معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت :غرفه ویژه‌ای مختص به کتاب‌های منتشر شده درباره حضرت زهرا (س) در میان ناشران کشور در نمایشگاه امسال وجود دارد. این غرفه در دو بخش نمایشگاهی و فروشگاهی از علاقه‌مندان کتاب پذیرایی می‌کند. حدود 300 عنوان کتاب در بخش نمایشگاهی این غرفه درباره حضرت زهرا (س) جمع‌آوری شده است و در بخش فروشگاهی مخاطبان نمایشگاه می‌توانند از میان 180 کتاب موجود، کتاب‌های مورد علاقه خود را با تخفیف 50 درصدی تهیه کنند.


حضور بیش از2000ناشر داخلی
رئیس بیست وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:2411 ناشرداخلی با 211273 عنوان کتاب میزبان علاقه‌مندان کتاب خواهند بود.ناشران داخلی شامل، ناشران عمومی ،دانشگاهی ،کودک و نوجوان و آموزشی است


حضور بیش از 1600ناشر خارجی

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: 67کشور ، 1614 ناشر خارجی با196200عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت نموده اند، که 37 کشور به صورت مستقیم و بقیه به صورت نمایندگی ودر مساحتی به ابعاد25 هزار مترمربع در بخش ریالی لاتین و ریالی عربی و نمایش ارزی حضور خواهند داشت .

وی بااشاره به اختصاص چهارسالن به بخش بین الملل نمایشگاه افزود: سالن نمایش ارزی ، سالن کشورها و نهادهای بین المللی، بازار جهانی کتاب ایران ،سالن کتب خارجی ،سالن کتب آموزشی ،سالن هنر و معماری کتب خارجی ،انبار تحویل کتاب ها ،انبار مرکزی گمرکات ،سالن توزیع سهمیه حمایتی از بخش های مهم بین الملل نمایشگاه کتاب هستند.

دری ادامه داد:امسال برای نخستین باردر بخش بین الملل ،نمایشگاه عکسی از زندگی ادیان توحیدی برگزار می شود.

همچنین وی در ادامه گفت:سالنی برای خبرنگاران کتاب دربخش بین الملل با مدیریت معاونت امورمطبوعاتی اختصاص یافته است.


بخش های جنبی نمایشگاه

رئیس بیست وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره  بخش جنبی گفت: بخش جنبی نمایشگاه کتاب با هدف تقویت ابعاد فرهنگی نمایشگاه ،تعامل وگفتگوی اهالی قلم،ناشران و دست اندرکاران صنعت چاپ ،اطلاع رسانی به مراجعان درباره ناشران حاضر در نمایشگاه وارائه کارنامه انتشاراتی آنها واطلاع رسانی محیطی چهره به چهره ومعرفی فعالیت های هنری برگزارمی شود.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درمورد برپایی بخش های جنبی در سراهای مختلف نمایشگاه اظهارداشت: سرای اهل قلم عمومی، کارنامه نشر، بخش کودک و نوجوان و غرفه دیدار برای برپایی نشست ها و جلسات نقد و بررسی و معرفی و رونمایی کتاب در نظر گرفته شده اند.

وی بااشاره به غرفه دیدارگفت : این غرفه با هدف آشنای نزدیک و نقد وبررسی تخصصی و خاص آثارنویسندگان برگزیدة جشنواره های ،کتاب سال ،پروین ،جلال آل احمد ،فصل ،نقد و گام اول سال 89 درنظر گرفته شده است و230نشست با موضوعات مرتبط برگزار خواهد نمود.

دری درادامه گفت :سرای اهل قلم روزانه 5 نشست برگزار خواهد کرد،معرفی،نقد و بررسی کتابهای فرهنگی ؛ نقد و بررسی آثار مهم تازه انتشار یافته ؛نقد وبررسی آثار با موضوع مناسبتی ادبی کشور و راهکارهای ارتقاءآن ووضعیت کتابخوانی در کشور به عنوان سرفصل های این نشست هااست .

رئیس نمایشگاه کتاب گفت: درسرای کارنامه نشر نیز کارگاه های آموزشی در حوزه ترجمه و فهرست نویسی خواهیم داشت.


کرسی های آزاد اندیشی
دری درمورد تشکیل کرسی های آزاداندیشی درنمایشگاه گفت : تشکیل کرسی های آزاداندیشی از جمله برنامه های بزرگی است که برای اولین باردر نمایشگاه اجرامی شود ، کرسی های آزاداندیشی با 30 نشست به صورت میزگرد و باحضور نویسندگان، اساتید برجسته دانشگاهی ،حوزوی و تعداد محدودی از بازدیدکنندگان برگزار خواهد شد.


سرای اهل قلم کودک و نوجوان

رئیس نمایشگاه درباره سرای اهل قلم کودک و نوجوان گفت: در این سرا 28 نشست در حوزه نقد کتاب، سخنرانی و میزگردهای تخصصی برگزار می شود و صاحب نظران و پدیدآورندگان آثار کودک و نوجوان به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

وی افزود: در حوزه نقد، کارشناسی و نقد و بررسی تعدادی کتاب شاخص صورت می گیرد. همچنین میزگردهای تخصصی با موضوعاتی مانند تصویرگری کتاب های دینی کودک و نوجوان، بررسی روند ادبیات عرفانی برای کودکان و نوجوانان و سخنرانی هایی نیز در حوزه ادبیات کودک و نوجوان خواهیم داشت.

 

غرفه مرتبط باچرخه نشر

همچنین دری به اختصاص سالن ویژه ای برای نخستین بار به فعالیت های مرتبط باچرخه نشر اشاره کرد وگفت:آثار منتشر شده در سال گذشته اختصاص یافته است که آثار عرضه شده درآنجا شامل کتابهای برگزیده جشنواره های مختلف سال گذشته ،آثار برگزیده توسط نویسندگان و شاعران منتشر شده ناشرانی که در حوزه دفاع مقدس ،جنگ نرم و فتنه وکتابهای ارزشمندی که با حمایت و مشارکت معاونت فرهنگی ورازت ارشاد منتشر شده می شود که در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت .

 
اطلاع رسانی در نمایشگاه

رئیس نمایشگاه کتاب دررابطه با اطلاع رسانی در نمایشگاه گفت: 6 ایستگاه بزرگ در نمایشگاه ،اطلاعات گسترده کتاب‌ها و ناشران را به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند، در مجموع امسال 200 نفر از نیروهای این بخش در 42 ایستگاه به اطلاع‌رسانی مطلوب خواهند پرداخت.

همچنین دری به راه‌اندازی بخش تلفنی اطلاع‌رسانی برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد وگفت: این بخش در ده خط آماده اطلاع‌رسانی کامل درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه به علاقه‌مندانی است که از خارج نمایشگاه تماس می‌گیرند و مکملی برای بخش محیطی نمایشگاه خواهند بود.


اختصاص اعتبار برای دانشجویان

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درمورد تمهیدات اندیشیده شده برای کارت دانشجویان خبر داد و گفت: با برنامه ر‌یزی‌ها و هماهنگی صورت گرفته با بانک صادرات بیش از 350 شعبه اعلام شده از سراسر کشور نسبت به نام نویسی و صدور کارت خرید کتاب برای دانشجویان قبل از برگزاری نمایشگاه اقدام کردند تا دیگر شاهد ازدحام در ثبت دانشجویان در ایام برگزاری نمایشگاه نباشیم.

وی ادامه داد:امسال برای بالا بردن قدرت خرید دانشجویان اعتباری بالغ بر بیست میلیارد ریال (به ازای هر دانشجو به سقف 200 هزار ریال در صورت تامین مبلغ مشابه از سوی دانشجو) اختصاص یافته است.

رئیس نمایشگاه کتاب ادامه داد: صدور 150 هزار قطعه کارت برای دانشجویان کشور از سوی بانک صادرات پیش بینی شده است.


استقرار پایانه خرید الکترونیک در تمام غرفه ها

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درخصوص پایانه خرید الکترونیکی مستقردرنمایشگاه گفت: تعداد چهارهزار دستگاه کارت خوان در نمایشگاه در نظر گرفته شده و تمامی غرفه های نمایشگاه به دستگاه کارت خوان متصل هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا